Kiemelt feladatok

A tanév célkitűzései, kiemelt nevelési-oktatási feladatai 2019/20-s tanévben

 

  1. A kompetenciamérésre való felkészítés

Már hat éve bevezették az írásbeli célnyelvi mérést a két tanítási nyelvű osztályokban 6. és 8. évfolyamon. A tapasztalatok azt mutatják, hogy diákjainknak sikerül a minimum szintet teljesítenie csoport szinten. De sajnos mivel egyénileg ezt nem mindenki éri el, ezért a differenciált oktatásra idén is nagyobb hangsúlyt helyezünk.

A normál tagozaton is történik öt éve idegen nyelvi mérés. Az eredmények ismerete után a munkaközösség a következő oktatási feladatokat tűzte ki a tanévre:

  • Alapkészségek, kulcskompetenciák fejlesztése
  • Szókincsbővítés
  • Kiemelt helyet foglaljon el az idegen nyelvi szövegértéses feladatok gyakoroltatása, előkészítése
  • Különböző feladattípusok használata órán
  • Felzárkóztató foglalkozások a tanulóknak
  • Óralátogatások (egymás szaktárgyi óráinak megtekintése)

A mérésekre való felkészítés segítségeképpen szervezünk próba kompetenciaversenyt és készítünk gyakorló feladatlapokat a két évfolyam (6. és 8.) számára. A szóbeliségre is nagy hangsúlyt fektetünk, ezért szervezünk szépkiejtési, illetve házi nyelvi versenyeket szóbeli fordulóval is.

Nagy előnyt jelent a felkészítésben, hogy a nyelvi órák többsége iskolánk oly tantermeiben kap helyett, amelyek interaktív táblákkal van felszerelve, illetve egy internettel és számítógépekkel (laptop) ellátott nyelvi tanteremben vannak megtartva. Mivel rengeteg feladatgyakorlást, szövegértést igénylő feladatokat kell bevinnünk órára, könnyebbség a kivetítés lehetősége vagy az internet használata, ugyanakkor fénymásolt feladatlapokra így is szükség van a nyelvi órákon.

  1. Speciális területünk: a két tanítási nyelvű képzés: kirándulások, hagyományos rendezvények, tanórán kívüli tevékenységek

A két tanítási nyelvű képzés és így a különböző tantárgyak célnyelven történő oktatása különböző lehetőségeket nyújt a tanulóink számára: a célnyelvi országok ünnepköréhez tartozó eseményekről való megemlékezések pl. Halloween – farsanghoz hasonló ünnep angolszász területről, Thanksgiving – Hálaadás, Sankt-Martins-Umzug (Szent Márton-napi ) – lámpás felvonulás Hajdúhadház utcáin szürkületkor német nyelvű dalok éneklésével kísérve.

Minden évben karácsonykor angol, illetve német dalokat adunk elő az érdeklődőknek az aulában – nagy sikerrel.

A célnyelvi kultúra megismerése után a gyerekeknek sokszor kedvük támad kipróbálni, megtapasztalni a tanultakat, ezért a munkaközösség tagjai sokszor tanórán kívüli foglalkozásokként kipróbálnak különböző recepteket, elkészítenek öltözetet vagy díszeket, eljátszanak jeleneteket vagy megnéznek filmeket.

Örömünkre több diák is szeretné gyarapítani az iskolánkban megszerzett nyelvi tudását és ezért nyelvi tagozatos iskolába jelentkeznek tovább. Ezért fontos feladatunk közé tartozik a 8. osztályos tanulók felkészítése az angol, ill. német nyelvű középiskolai szóbeli felvételire.

  1. A nyelvvizsgára való felkészítés

A célnyelvi oktatás magas óraszámban lehetővé teszi diákjaink számára, hogy 8. osztályban nyelvvizsgát tegyenek B1 szinten. Ennek érdekében szervezünk a tanév során különböző versenyeket illetve heti egy órában nyelvi előkészítőt tartunk számukra. Sajnos az utóbbi időben tanulóink nem tűzték ki célul a vizsga megszerzését, így csak felkészítő órát tartunk a középiskolai felvételi vizsgákra.

  1. Óralátogatások

Ebben a tanévben is minden szaktanár meglátogathatja szakos kollégájának óráit. Ezzel szeretnénk elérni a kollégáink tapasztalatainak bővülését, tudásuk kiszélesítését illetve szakmai fejlődését. A munkaközösségi gyűlések során közösen megbeszéljük az előzetes feladatokat, illetve a látott órák tapasztalatait. A munkaközösségi tagok tanórákra készített tananyagait és digitális anyagait megosztják egymás között.

A munkaközösség egyéb feladatai a tanévben:

Részvétel a két tanítási nyelvű iskolák által szervezett szakmai napon, illetve nyílt napokon

  • Városi és iskolai rendezvényeken való részvétel angol- illetve német nyelvű dalokkal, mesékkel
  • A tanév közben meghirdetett egyéb versenyeken, továbbképzéseken, tankönyvbemutatókon való részvétel
  • Munkaközösségünk ebben a tanévben is részt vesz az országosan meghirdetett témahetek megszervezésében (Biztonság hete – szeptember 18-22, Digitális Témahét – március 23-27, Fenntarthatósági Témahét – április 20-24)